Jak wspierać rozwój
emocjonalno-społeczny
dziecka?
Spotkanie dla Rodziców
Przedszkole Samorządowe
im. Jana Pawła II w Suchedniowie
4.02.2025 r.
Przebieg spotkania:
Co jest normą w rozwoju emocjonalno-społecznym
przedszkolaka?
Co składa się na rozwój emocjonalno-społeczny dziecka?
Jak jako Rodzice możemy wspierać rozwój dziecka w tej
sferze?
Gdzie szukać pomocy gdy zachowania trudne się
utrzymują?
Od czego zależy przebieg rozwoju dziecka?
Czynniki
genetyczne
Czynniki
środowiskowe
Czynniki
wychowawcze
Co jest normą?
dla 3 latka
emocje są krótkotrwałe gwałtowne i zmienne
dziecko szybko przechodzi od odczuwania smutku do radości i okazuje te
uczucia z dużą siłą
zachowania są impulsywne i są przejawem przeżywanych emocji w danej
chwili
nie potrafi kontrolować swoich emocji, udawać czy ukrywać ich
agresję przejawia głównie fizycznie (bije, kopie, gryzie)
świadomy swoich potrzeb i potrafi je wyrażać (chcę-nie chcę)
bardzo ważna jest dla dziecko samodzielność i niezależność, która często
manifestuje się przez bunt
nawiązuje nowe kontakty, musi odnaleźć swoje miejsce w grupie
bawi się sam ale zaczyna także bawić się z innymi dziećmi
Co jest normą?
dla 4 latka
coraz lepiej nazywa przeżywane przez siebie emocje
potrafi rozpoznać dlaczego ono samo lub ktoś inny przeżywa dane uczucie
emocje są nadal intensywne i mogą występować naprzemiennie
może rozładowywać napięcie emocjonalne poprzez ssanie kciuka, obgryzanie
paznokci, nadruchliwość, koszmary senne. Mogą nasilać się lęki np. przed
ciemnością, zwierzętami, wyjściem mamy (często związane z rozwijającą się
wyobraźnią dziecka)
podczas przeżywania dużego stresu może skarżyć się na ból brzucha, moczyć się
lub wymiotować
powszechnym zjawiskiem są tzw. „niewidzialni przyjaciele”
podejmuje próby przeciwstawiania się zasadom
zaczyna zaznaczać swoją obecność w grupie rówieśniczej
rozumie emocje własne i innych, potrafi je określić
potrafi przewidzieć jakie zachowania mogą wiązać się z określonymi
uczuciami
uczy się jak można wpływać na emocje innych, jak reagować, gdy ktoś
przeżywa trudną sytuację
rozwijają się uczucia związane z samooceną - poczucie zadowolenia z
siebie, wstyd (także na podstawie komunikatów rówieśników)
coraz częściej próbuje negocjować a nie tylko wybuchać złością
rozumie stawiane mu wymagania
wzrasta zdolność do podejmowania zabaw zespołowych
kopiuje zachowania dorosłych
Co jest normą?
dla 5 latka
Jak mądrze wspierać dziecko?
KOCHAĆ WYMAGAĆ
Jak wspierrozwój emocjonalno-społeczny?
Stawianie granic
Nazywanie i rozumienie uczuć
Uczenie współpracy
Wyciąganie konsekwencji
Zachęcanie do Samodzielności
Konstruktywna pochwała i zachęta
Stawianie granic
Zasady i granice
zapewniają poczucie
bezpieczeństwa
Granice i zasady są
potrzebne dziecku tak
jak brzegi są szansą dla
rzeki dzięki brzegom,
rzeka wie, gdzie popłynąć
Granice wyznaczają zasady i normy
Jasno określony system zasad pokazuje dziecku co wolno a na co nie mamy zgody
Kodeks przedszkolaka może obowiązywać także w domu
Jakie obowiązki
w domu ma
moje dziecko?
Nazywanie uczuć
W jaki sposób
rozmawiam o
uczuciach z moim
dzieckiem?
Nazywanie i rozumienie uczuć
Co mogę robić jako Rodzic?
Nazywać swoje emocje, uczucia dziecka i innych w jego otoczeniu. Dzięki temu
nauczy się je rozpoznawać
Pokazywać związki przyczynowo-skutkowe między zdarzeniami a
samopoczuciem
Pamiętać o tym, że wszystkie uczucia są ważne i potrzebne. Emocja to sygnał,
że coś się dzieje
Uczyć społecznie akceptowanych sposobów wyrażenia emocji (zwłaszcza złości).
Dawaj przykład swoją postawą -pokazuj, że jeżeli się złościsz potrzebujesz
chwili ciszy i spokoju
Zachęcać dziecko do „wchodzenia w cudze buty” -opowiadać i pytać co mogą
czuć inni ludzie -to kształtuje empatię
Dzieci uczą się poprzez naśladowanie pokazywać dzieciom jak samemu
radzimy sobie z uczuciami
Pracować też nad swoimi emocjami, uświadamiać sobie co przeżywam jak
rodzic, dlaczego tak się czuję, co mnie złości, irytuje
Dlaczego tak ważne jest uświadamianie
sobie swoich uczuć i emocji?
KOMUNIKATY WSPIERAJĄCE
„Widzę, że przeżywasz coś trudnego”
„Jeżeli jesteś gotowy, możesz mi o tym
opowiedzieć”
„Opisz mi tę sytuację”
„Jak się czułeś, co było dla Ciebie najtrudniejsze”
„Co to dla Ciebie znaczy”
„Co o tym myślisz”
„Jak Ty to rozumiesz”
„Co zamierzasz z tym zrobić, co proponujesz”
„Czy jesteś z siebie zadowolony?”
Oddziaływanie bajek
Mechanizm projekcji
Jak się komunikować?
Co więc zrobić?
Przeformułuj swój komunikat.
Nie mów, czego dziecku nie można. Powiedz, co ma robić wyraź oczekiwanie
Nie biegaj Idź wolniej
Nie krzycz powiedz to ciszej
Nie spadnij Trzymaj się mocno
Nie zabieraj Zapytaj, czy możesz wziąć
Nie płacz – Widzę, że jest ci smutno, opowiedz co się stało
Nie złość się Widzę, że jesteś zdenerwowany, pomyślmy co możemy zrobić
Mózg nie słyszy słowa „NIE”
W umyśle dziecka nie ma poznawczej reprezentacji tego słowa
Zachęcanie do współpracy jak mówić, żeby dziecko słuchało?
Wyciąganie konsekwencji
Jakie ostatnio konsekwencje poniosło moje dziecko?
Czy był to zakaz ?
Wyciąganie konsekwencji -czym różni się
kara od konsekwencji?
Kara skłania dziecko do myślenia negatywnie na swój temat
Zakazy sprawiają że dziecko odczuwa żal zamiast chęci poprawy
Obecność domowego kodeksu, w przypadku złamania zasady pozwala się
do niego odwołać
Konsekwencje są zawsze jasne dla dziecka
Spójne z zachowaniem
To co pozwala zmienić zachowanie dziecka, to nakłonienie go by samo
naprawiło błąd
Naprawienie szkód pomaga dobrze o sobie pomyśleć i postrzegać siebie
jako osobę, która może zrobić coś dobrego
Zachęcanie do samodzielności
Komunikaty wspierające
„Rozumiem Twoje obawy”
„Dziękuję Ci, że mi zaufałeś i opowiedziałeś o swoim problemie”
„Było trudno i poradziłeś sobie możesz być dumny z siebie”
„Włożyłeś w to dużo wysiłku to się nazywa wytrwałość”
„Dziękuję za Twoją pomoc dobrze móc liczyć na Ciebie”
Co oceniamy? efekt czy włożony wysiłek?
Zachęcać dziecko do uczestniczenia w różnych obowiązkach
domowych
Konstruktywna pochwała i zachęta buduje samoocenę i poczucie
własnej wartości
Czy jesteś z siebie
zadowolony?
Jak rozumiesz
swój sukces?
Gdy zachowania trudne się utrzymują…
Warto konsultować się z
wychowawcami, specjalistami
pracującymi w Przedszkolu i
rozmawiać o zachowaniach trudnych
Padanie w Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej może określić poziom
funkcji, które czasem nie zależą od
dziecka. Opinia Poradni jasno określi
nad czym pracować i jakie funkcje
wspomagać.
W WYCHOWANIU NIE
CHODZI O TO ABY
PRZYGOTOWAĆ DROGĘ
DLA DZIECKA…
ALE DZIECKO DO DROGI
Dziękuję za uwagę.