Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Dzisiaj jest: 29 Październik 2020    |    Imieniny obchodzą: Wioletty, Serafina, Felicjana

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ W RAMACH ZAJĘĆ POMOCY PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNEJ

 

 MOTORYKA MAŁA

Motoryka mała to praca palców i całej dłoni. Jej rozwój to jak najlepsze przygotowanie ręki do nauki pisania i ogólnej sprawności małych rączek. Jest to praca wymagająca ogromnego skupienia, koncentracji i uwagi dziecka. ZAPRASZAMY DO ZABAWY PLASTELINĄ,  która znajdzie się w każdym domu. Praca z nią to świetna zabawa, która włącza do aktywności dwie rączki, ale także wspiera współpracę obu półkul, ponadto wspiera także precyzję, cierpliwość i koncentrację, ćwiczy wyobraźnię i kreatywność.

Ćwiczenie 1 Wypełnij plasteliną kontur obrazka (jest to przykład). Możesz też wybrać sobie zupełnie inny obrazek, który znajdziesz w swoich kolorowankach lub na internecie.

Karty pracy: Wyklejanki: obrazki do wyklejenia wydzieranką, plasteliną

Ćwiczenie 2 Gąsienica z plasteliny. Uformułuj 6 kulek z plasteliny (kolory dowolne). Połącz je ze sobą. Następnie ulep dwie małe kuleczki – to będą oczy robaczka…. I gotowe!

 

KLAMERKI to doskonałe narzędzie do wzmacniania pracy mięśni nadgarstka. Dziecko naciskając na obie części spinacza aktywuje mięśnie dłoni. Jest to również doskonałe ćwiczenie chwytu pęsetkowego, który jest później bardzo potrzebny do wielu czynności, a także doskonałe ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Ćwiczenie 1 Przypinanie spinaczy do miski, talerzyka lub koszyka.

Ćwiczenie 2 Łączenie spinaczy w konstrukcje (Spinaczy można też używać jak klocków. Można z nich tworzyć rozmaite konstrukcje).

Ćwiczenie 3 Sortowanie klamerek (potrzebne spinacze w 4 kolorach, które mama ma w domu, pudełko pomalowane farbą po bokach w tych samych kolorach co spinacze, bądź oklejone papierem kolorowym). Pokazujemy, dziecku nazywając kolory, jak się je sortuje: kolor ma odpowiadać spinaczowi.

Ćwiczenie 4 Przenoszenie małych rzeczy spinaczem (potrzebne dwie miseczki, spinacze, małe, miękkie przedmioty np. piórko). Zadaniem dziecka jest przenoszenie za pomocą spinacza przedmiotów z jednej miski do drugiej.

 

ZABAWY RELAKSACYJNE - Masażyki uczą dziecko orientacji we własnym ciele, pomagają poznać kierunki (góra-dół, prawo-lewo). Pozwalają mu też doznawać wszelkiego rodzaju bodźców dotykowych,skoncentrować się na sobie, swoim ciele, dzięki czemu się ono uspokaja i odpręża. Poniżej są tylko dwie propozycje masażyków, ale można wyszukiwać innych i bawić się z dzieckiem.

Afrykański masażyk:

Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze (rysowanie koła)
Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie (rysowanie dwóch małych kół)
Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie palcami chodu słonia)
Przy palmie siedzi małpa po głowie się drapie (drapanie)
A ja przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)
Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie delikatnie pięściami)
Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)
Cała nasza grupa w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta).

 

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni

Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
i w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii....wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

 

Wzmacnianie mięśni rąk i palców, doskonalenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo – ruchowej, percepcji wzrokowej – przygotowanie ręki do pisania
 
Wykonajcie ćwiczenia dłoni pokazane na filmiku: Ćwiczenia dłoni
 
Aby doskonalić motorykę małą wykonajcie wybraną zabawę z filmiku: Zabawa na motorykę małą
 
 
Koordynacja wzrokowo-ruchowa
Jest to umiejętność łączenia tego, co oczy widzą z tym, co dłonie wykonują. Dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa jest niezbędna do wykonywania wielu czynności takich jak: pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne.
 
Ćwiczenie 1. Takie same Zaproponujcie dziecku zabawy, w których będzie musiało posegregować przedmioty według wspólnej cechy. Może to być: układanie budowli z klocków tego samego koloru; zebranie do oddzielnych pudełek misiów, lalek, piłek; oddzielenie piłek dużych od małych. Ta zabawa może być też wykorzystana… do sprzątania pokoju!
 
Ćwiczenie 2. Korale Królowej Karoliny Nawlekanie elementów na sznurek wymaga dużego skupienia i precyzji ruchów. Wielkość oczek w nawlekanych elementach oraz grubość sznurka (sznurka/rzemyka) musi być dobrana do możliwości dziecka. Zróbcie korale z koralików z dużym oczkiem albo makaronów (np. rurek).
 
Ćwiczenie 3. Czego brakuje? Wybierzcie wspólnie z dziećmi kilka rzeczy różniących się kształtem i przeznaczeniem. Połóżcie je na środku pokoju i uważnie się im przyjrzyjcie. Poproście dziecko, by na moment zakryło oczy, a w tym czasie wyjmijcie jedną z rzeczy. Zadaniem dziecka będzie odgadnięcie, co zostało zabrane. 
 
Ćwiczenie 4. Tor przeszkód Ćwiczenia gimnastyczne są dobrym sposobem na ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. W warunkach domowych możecie zrobić tor przeszkód dla… piłki. Ułóżcie trasę z różnych przedmiotów. Dziecko będzie musiało turlać piłeczkę po torze; możecie zamiast piłki wykorzystać samochodzik.
 
Ćwiczenie 5. Rysuj po śladzie  Dziecko kredką rysuje po wyznaczonym na ilustracji śladzie, tak, by powstał obrazek. Następnie go koloruje. Obraki pokazane poniżej są tylko przykładem:
Pin on Zabawy dla dzieci
 
Rysowanie po śladzie do druku dla dzieci, Helikopter
 
Rysowanie po śladzie i kolorowanie słońce | Łamigłówki dla dzieci ...
 
 
 
Ćwiczenie pamięci wzrokowej i koncentracji
GRA MEMORY ma doskonałe walory edukacyjne. Pomaga wzmocnić się emocjonalnie – dziecko oswaja poczucie radości z wygranej, klęski, smutku czy nawet złości w przypadku z przegranej. Rozwija umiejętności społeczne – przestrzeganie zasad, ale też cierpliwość czekania na swoją kolej. Ćwiczy pamięć i spostrzegawczość – gra opiera się na zapamiętywaniu położenia poszczególnych kartoników z grafikami. Osoba, która chce wygrać w tej grze, musi wykazać się nie tylko skupieniem, ale również dobrą pamięcią i spostrzegawczością. Poprawia refleks, małą motorykę, koordynację wzrokowo – ruchową - częste przekręcanie konkretnych, wybranych wcześniej kartoników pozwala dzieciom na wyćwiczenie koordynacji ręka-oko i motoryki małej, co ma znaczący wpływ na późniejszy rozwój innych umiejętności.
 
 
Rozwojowa moc nożyczek
Wycinanie to bardzo dobre ćwiczenie dla mięśni dłoni. Używając siły mięśniowej dziecko prowadzi nożyczki po kartce. Poprzez wycinanie dzieci ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową oraz obustronną koordynację – jedną ręką wycinają, a drugą przesuwają papier. W podanym linku znajdują się przykładowe rysunki do wycinania 
 
 
Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie własnego ciała
Poprzez takie zabawy odbywa się: kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała, uczenie rozpoznawania i nazywania części ciała, rozwój wyobraźni i pamięci, odreagowanie napięć, stresów.
 
Zabawa: Budowa ciała 
  • wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała,
  • pokazywanie wskazanych części ciała z rozumieniem określeń: góra, dół, przód, tył, bok (we wszystkich kolejnych ćwiczeniach najpierw rodzic wskazuje i nazywa, następnie prosi dziecko o wskazanie określonej części ciała:
  • „na górze mam głowę, włosy”: „pokaż, co masz na górze?” -dziecko wskazuje np. swoja głowę, włosy,
  • „na dole mam nogi, stopy”; „pokaż co masz na dole?” – dziecko pokazuje np. nogi, stopy),
  • „twarz, oczy, brzuch i kolana mam z przodu?” – pokazujemy dziecku na sobie, gdzie jest przód; dziecko naśladując, samodzielnie wskazuje, co ma z przodu (twarz – oczy, nos, usta, policzki, brzuch, kolana),
  • dotykamy i pokazujemy dziecku: „tu są moje plecy, mogę się nimi oprzeć o ścianę”; „pokaż, co masz z tyłu, gdzie masz plecy” – dziecko może się opierać plecami o ścianę, może pocierać, przesuwać plecami po ścianie, tak by je wyczuć, wówczas mówimy dziecku: „z tyłu masz plecy”,
  • „tu mam bok” (pokazujemy od góry do dołu); „pokaż, gdzie masz bok” – pokazujemy razem z dzieckiem najpierw jeden bok, później drugi bok od czubka głowy do stóp) następnie pokazujemy oba boki jednocześnie, informując dziecko: „masz dwa boki”; „pokaż, co masz z boku – pokazujemy razem z dzieckiem boczne części ciała: uszy, ręce.

 

Piosenka "Tu jest"

Wskaż na sobie poszczególne części ciała Tu jest - piosenka

 

Zabawy z piłką

Zabawy z wykorzystaniem piłki trenują u dzieci szybkość i precyzję reakcji. Pozwalają łatwiej zrozumieć zależność między przyczyną a skutkiem. Dziecko doświadcza własnego sprawstwa oraz poczucia sukcesu. Ponieważ te ćwiczenia są często wykonywane w parach bądź w grupie, daje to okazję do rozwijania kompetencji komunikacyjnych. Dodatkowym atutem ćwiczeń z piłką jest rozwijanie małej motoryki koordynacji wzrokowo – ruchowej, powiększenie pola świadomej obserwacji, kontroli nad tym ruchliwym narzędziem.