Grupa IV
Nauczycielki: Monika Kamionka, Agata Matysek
ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC czerwiec:
Tematyka tygodni:
1. Dzieci z całęgo swiata.
2. Moje podwórko.
3. Wkrótce wakacje.
4. Kolorowe lato.
Propozycje zajęć na środę 15.12.2021
Dzień dobry. Zaczynamy kolejny dzień z nowymi propozycjami zabaw.
1. Zabawa muzyczno - ruchowa "Rób tak jak ja"
2. Zabawa "Prawda - fałsz". Rodzic wypowiada zdanie pawdziwe lub fałszywe. Zadaniem dziecka jest klaskać w dłonie gdy usłyszy zdanie prawdziwe. Tupać nogami - gdy usłyszy zdanie fałszywe.
3. Zabawa orientacyjno - porządkowa "Zabawy śnieżkami"- dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym przez rodzica. Podczas przerwy naśladują lepienie śniegowych kul i rzucanie nimi przed siebie.
4. Słuchanie wiersza A.Widzowskiej "Szczypawka"
6. "Rzeźby lodowe" - zabawa ruchowa. Dziecko biega, na klaśnięcie rodzica przyjmuje odpowiednią figurę i stara się nie poruszać. Następnie zabawa trwa dalej.
7. Zachęcamy do zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych klocków pt."Zamek Pani Zimy"
Propozycje zajęć na wtorek 14.12.2021
Dziś kolejna porcja zabaw i ćwiczeń. Zaczynamy.
1. Ćwiczenia oddechowe - dmuchanie na kulki z waty leżące na podłodze.
2. Zabawa muzyczno - ruchowa "Rób tak jak ja"
3. Posłuchajcie wiersza :
Zima - wieje wiatr.
Zima - chłodno jest.
Zima - biało tak.
Zima. Cieszysz się?
Zima - dorze jest.
Zima - to jest to,
kiedy narty dwie,no i sanki są.
Popatrzcie na wyraz zima. Policzcie ile razy on występuje w tekście? Podzielcie słowo zima na sylaby: zi - ma. Wyklaszcz każdą sylabę, (z ilu sylab się składa?(2) A teraz podziel na głoski: z - i - m - a. Z ilu głosek się składa?(4)
4. A teraz zastanówcie się: Jak należy się ubierać zimą a jak latem? dlaczego należy ubierać się odpowienio do warunków pogodowych i pory roku?
5. Zadanie interaktywne:
Sortowanie wg.grup - ubrania zimowe i ubrania letnie
6. Obejrzycie film eduakcyjny pt.
7. "Rzeźby lodowe" - zabawa ruchowa. Dziecko biega, na klaśnięcie rodzica przyjmuje odpowiednią figurę i stara się nie poruszać. Nastepnie zabawa trwa dalej.
8. A teraz usiądźcie wygodnie i narysujcie bałwana według rymowanki. Najpierw narysujcie palcem na plecach rodzica. Może też rodzic narysować na plecach dziecka. Następnie narysujcie bałwanka kredką/ołówkiem na kartce zgodnie ze wskazówkami z rymowanki.
Rysuje bałwanka śniegowego panka:
narysuję koło, potem drugie,trzecie.
Zrobię kropki - oczka,
nosek - dam kreseczkę.
Uśmiechniętą buzię, zrobię jak łódeczkę.
Narysuję garnek,
trzy kreski - miotełkę,
i czarne guziki narysuję wielkie.
9. Na zakończenie kilka zagadek o pogodzie https://www.youtube.com/watch?v=Brw0UwYHIYg
Wasze Panie
Propozycje zajęć na poniedziałek 13.12.2021
Witajcie kochani. Przesyłamy propozycje zabaw na dzisiejszy dzień.
1.Czy pamiętacie jaki mamy dzisiaj dzień tygodnia? Wymieńcie wszystkie dni tygodnia, pory roku a także z pomocą rodzica wymienić miesiące. Brawo!
Warto aby rodzic zadał kilka pytań:
-
Jaka pora roku jest po wiośnie?
-
Jaka pora roku jest po lecie?
-
Jaka pora roku jest po jesieni?
-
A jaka pora roku jest po zimie?
2. Ćwiczenia klasyfikacyjne.
Zadaniem dziecka jest podanie skojarzeń do podanych nazw pór roku,np:
-
zima – śnieg, mróz, sople, bałwan, śnieżynki....
-
wiosna – krokusy, przebiśnieg, młode zwierzęta, powroty ptaków...
-
lato – owoce, wakacje, żniwa...
-
jesień – kolorowe liście, kasztany, zbiory warzyw i owoców, zasypanie niektórych zwierząt.
3. Ćwiczenia kształcące orientację w schemacie ciała i w przestrzeni. Proszę oznaczyć lewą rękę dziecka, np.opaską lub gumką.
Rodzic czyta polecenia:
- prawą ręką dotknij lewego ucha;
- lewą ręka dotknij swego lewego kolana;\
- przywitajmy się wspólnie prawymi rękami;
- przywitajmy się lewymi rękami;
- stań na lewej nodze i pomachaj do mnie prawa ręką.
4. Zagadka dla starszaka:
Jaka to litera, te czary zawiera,
że zmienia płot w płoty,
las w lasy,
kota w koty? - Y
Świetnie starszaki:)
5.A teraz rodzic czyta cały tekst a dziecko uważnie słucha.
Jaka to litera
Te czary zawiera,
Że zmienia płot w płoty,
Las w lasy, kota w koty?
Był las – a są lasy.
Był płot – a są płoty.
Był dom – a są domy.
Był kot – a są koty.
A gdyby tej jednej
Litery nie było,
To na tym obrazku
nic by się nie zmieniło.
6. Uzupełnianie wyrażeń. Rodzic czyta pierwszą część, a dziecko dodaje słowo.
Był las, a są... (lasy)
Był płot, a są... (płoty)
Był dom, a są... (domy)
Był kot, a są... (koty)
7. Analiza i synteza słuchowa słowa domy.
- dzielenie słowa domy na sylaby: do – my (ile było sylab? 2)
- dzielenie słowa domy na głoski: d-o-m-y (z ilu głosek składa się to słowo? 4)
- co słyszymy na końcu słowa domy? (y)
Przypomnienie różnicy między głoską a literą ( głoska- to, co słyszymy, litera- to, co widzimy)
8. „Wyjeżdżam na święta…”- zabawa słowna.
Dziecko wypowiada po kolei formułkę, na końcu której musi podać słowo, które kończy się na głoskę y.
"Wyjeżdżam na święta i zabieram ze sobą" (np. buty, skarpety, ryby, koty, narty, itp.)
9.Zapoznanie z zapisem graficznym y (litera drukowana i pisana - mała i wielka)
10.Zabawy z literką y:
1) wyszukaj wszystkie pola z literą małą i wielką Y,y i je pokoloruj
lub
- w gazecie dziecko może wyszukać literę Y, y i otoczyć je pętlą lub zamalować.
11.Poniedziałek w naszej grupie to również czas na ćwiczenia gimnastyczne. Przesyłamy dwie propozycje do wyboru.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 2
12. Po południu zapraszamy na bajkę z Ubu i naukę alfabetu.
Życzymy wszystkim miłej zabawy i dużo zdrówka.
Do zobaczenia!
Wasze Panie