Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Dzisiaj jest: 2 Kwiecień 2020    |    Imieniny obchodzą: Maria, Franciszek, Urban

 

Grupa V

 

Nauczycielka: Blanka Grudniewska


ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC kwiecień: 

 

TEMATYKA TYGODNI:

1. Nigdy nie bój sie lekarza, gdy choroba się przydarza.

2.Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.

3. Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje.

4. Tajemnice ksiażek.

  

PROPOZYCJE ZABAW NA ŚRODĘ 1.04.2020

Tematyka dnia: Chronimy się przed chorobami

1.„Omiń wirusa!” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi (slalom)

2.„Ta brzydka bakteria, ten okropny wirus” – twórcza realizacja wyobrażeń na temat

wyglądu bakterii i wirusów, łączenie technik plastycznych: wydzieranka, wypełnianie plasteliną, malowanie, przyklejanie fragmentów włóczki, sznurka itp.

3.„A – psik!” – zabawa ruchowa

Rodzic do zabawy akompaniuje na bębenku. Zależnie od rodzaju akompaniamentu dziecko maszeruje, biega lub podskakuje. Na krótką przerwę w muzyce zatrzymuje się i jeden raz mówią głośno:

A – psik!, zakrywając łokciem usta.

4.„Magiczny plaster do zadań specjalnych” – zabawa badawcza, poznawanie właściwości i zastosowania plastra opatrunkowego

 

PROPOZYCJE ZABAW NA WTOREK 31.03.2020

Tematyka dnia: Zdrowie na talerzu

1.„Witaminki” – osłuchanie z piosenką (dostępna na kanale youtube)

„Witaminki”

Spójrzcie na Jasia, co za chudzina,
Słaby, mizerny, ponura mina,
A inni chłopcy silni jak słonie,
Każdy gra w piłkę lepiej niż Boniek.

Dlaczego Jasio wciąż mizernieje?
Bo to głuptasek i witamin nie je!

Witaminki, witaminki,
Dla chłopczyka i dziewczynki,
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki.

Witaminki, witaminki,
Dla chłopczyka i dziewczynki,
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki.

Wiśnie i śliwki, ruda marchewka,
Gruszka, pietruszka i kalarepka,
Kwaśne porzeczki, słodkie maliny,
To wszystko właśnie są witaminy.

Kto chce być silny i zdrowy jak ryba,
Musi owoce jeść i warzywa!

Witaminki, witaminki,
Dla chłopczyka i dziewczynki,
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki.

Witaminki, witaminki,
Dla chłopczyka i dziewczynki,
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki.
Bo zjadamy witaminki.

Mniam! Mniam!

2.„Chory kotek” – wysłuchanie inscenizowanego sylwetami wiersza S. Jachowicza jako zachęta do rozmowy na temat zdrowego odżywiania się.

"Chory kotek"

Pan kotek był chory i leżał w łóżeczku,

I przyszedł kot doktor: „Jak się masz, koteczku?”

„Źle bardzo…” − i łapkę wyciągnął do niego.

Wziął za puls pan doktor poważnie chorego,

I dziwy mu prawi: „Zanadto się jadło,

Co gorsza nie myszki, lecz szynki i sadło,

Źle bardzo… gorączka! Źle bardzo, koteczku!

Oj! długo ty, długo poleżysz w łóżeczku.

I nic jeść nie będziesz, kleiczek i basta.

Broń Boże kiełbaski, słoninki lub ciasta!”

„A myszki nie można?” − zapytał koteczek.

„Broń Boże! Pijawki i dieta ścisła!

Od tego pomyślność w leczeniu zawisła”.

I leżał koteczek: kiełbaski i kiszki

Nietknięte, z daleka pachniały mu myszki.

Patrzcie, jak złe łakomstwo! Kotek przebrał miarę,

Musiał więc, nieboraczek, srogą ponieść karę.

Tak się i z wami dziateczki stać może:

Od łakomstwa strzeż was Boże! (Stanisław Jachowicz)

 

Przykładowe pytania do rozmowy:

– Co spotkało kotka?

– Dlaczego zachorował?

– Co mu dolegało?

– Co musiał jeść, żeby wyzdrowieć?

– A Wy, co najbardziej lubicie jeść? Czy to jest zdrowe?

3.„Zdrowie na talerzach” – ustalenie zdrowej, optymalnej diety dla dzieci na podstawie zaleceń instytutu żywienia (piramida żywienia)

4.„Zdrowe jedzenie” – zabawa orientacyjno - przestrzenna z piłeczkami

Dziecko wraz z rodzicem przypisują różnym kolorom piłeczek nazwy zdrowych warzyw i owoców, np. piłki żółte to cytryny, czerwone – pomidory, pomarańczowe – marchewki, zielone – kapusty. Dziecko losuje piłki i mówi głośno, jaki owoc lub warzywo wylosowało. Podczas słuchania muzyki dzieci tańczą.

 

 

PROPOZYCJE ZABAW NA PONIEDZIAŁEK 30.03.2020

Tematyka dnia: Ząbek z dziurką

1.„Myjemy zęby” – przypomnienie techniki mycia zębów

2.„Co lubią zdrowe zęby?” – wspólne rozważania na temat pożądanych i niepożądanych dla zębów

 

czynników i działań

3.„Zdrowy – zdrowszy – najzdrowszy” – zabawa słownikowa, tworzenie przymiotników w stopniu

 

wyższym i najwyższym.

4.„Chory pajac – zdrowy pajac” – zabawa ruchowa z elementami pantomimy

 

Rodzic stoi przodem do dziecka.

 

Przy muzyce opowiada o pajacyku i jednocześnie naśladuje jego ruchy, a dzieci je powtarzają.

 

– Znam pewnego pajacyka, który kiedy jest zdrowy, jest mu bardzo wesoło i wysoko podskakuje, klaszcząc w dłonie

 

(rodzic i dziecko wykonują kilka podskoków – pajacyków, klaszcząc nad głową).

 

– Ale czasami pajacyk nie czuje się dobrze i wtedy dobry humor go opuszcza. Najpierw opuszcza ręce (ręce opadają,

 

ale ramiona nadal uniesione), potem ramiona (rodzic i dziecko opuszczają ramiona), następnie humor

 

wychodzi z głowy (opuszczają głowy), z pleców i brzucha (wszyscy pochylają się w pasie z rękami do dołu),

 

do samych stóp (wszyscy kucają przy podłodze). Nie wygląda dobrze (rodzic i dziecko robią smutne miny),

 

jest słaby i może zachorować. Ale nie poddaje się, wypija sok z malin (bawiący się naśladują ruch podnoszenia szklanki do ust i picia) i dobry humor wraz ze zdrowiem powraca. Po kolei, do całego ciała, najpierw do nóg

 

(prostowanie nóg w kolanach), potem do pleców (wyprostowanie ciała), a potem do ramion i rąk (wyciąganie

 

ramion i dłoni do góry ze wspięciem na palce). Pajac znowu jest zdrowy i wesoły (wszyscy skaczą „pajacyki”,

 

klaszcząc w dłonie nad głową).

5.„Nitkowanie” – nauka techniki nitkowania zębów

 

Rodzic przykleja na duże klocki plastelinę. Wyjaśnia dziecku, w jaki sposób można usunąć plastelinę spomiędzy ząbków klocka. Podobnie możemy wyciągać resztki jedzenia z naszych zębów. W prawdziwym nitkowaniu pomagają dzieciom dorośli. Przedszkolaki przy pomocy nitki próbują w zabawie usunąć plastelinę.

6.„Zapamiętujemy zasady mycia zębów”– powtarzanie głośno rymowanej zasady – zaklęcia.

 

Zapamiętujemy zasady

 

Nauczyciel powtarza głośno razem z dziećmi rymowane zasady – zaklęcia:

 

Pomidor, pomidor, dwa kalafiory, myję zęby ranki i wieczory.

 

Pomidor, pomidor, duży rydz, zęby codziennie trzeba myć.

 

Pomidor, pomidor, czerwone koguty, myję zęby 3 minuty.

 

Pomidor, pomidor, chwila wysiłku, myję zęby 15 minut po posiłku.

Pani Blanka