Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Dzisiaj jest: 18 Sierpień 2022    |    Imieniny obchodzą: Helena, Ilona, Bogusław

 

Grupa V

 

Nauczycielki: Blanka Grudniewska, Danuta Jędrzejczyk-Piwowar


ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC czerwiec: 

 

TEMATYKA TYGODNI:

1. Święto dzieci.

2. Zwierzęta egzotyczne.

3. Czym podróżujemy?

4. Lato, lato co ty na to?

5. Wakacje.

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ NA PONIEDZIAŁEK 13.12.2021

 

Dzień dobry.

Witam wszystkie dzieci, rodzeństwo i rodziców. Dziś tematem naszych zajęć będzie zima.

Temat dnia: Już zima

1. Powitanka- na dzień dobry skaczą dzieci, skaczą raz i dwa, na dzień dobry skaczą dzieci witam dzieci Was. Na dzień dobry klaszczą dzieci, klaszczą raz i dwa, na dzień dobry klaszczą dzieci witam dzieci Was.

2. Oglądanie książek, albumów, kolorowanek przedstawiających zimę, obserwacja krajobrazu za oknem.

3. Słuchanie wiersza „Śnieżek pada” I. Grygorowicz.

Śnieżek pada,

Wieje wiatr,

Ida dzieci.

Tup, tup, tup.

Zima, zima,

Tu choinka,

Tam Mikołaj

I rodzinka.

 

4. „Zima wkoło” – wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza i własnych doświadczeń na temat zimy.

5 . „Śnieżek pada”- ilustrowanie wiersza ruchem i próby mówienia tekstu za rodzicem.

Śnieżek pada, (naśladowanie rękoma, padającego śniegu)

Wieje wiatr, (naśladowanie rękoma, wiejącego wiatru)

Ida dzieci. (chód w miejscu)

Tup, tup, tup. (tupanie w miejscu)

Zima, zima, (naśladowanie rozłożonymi rękoma, zimy wokół)

Tu choinka, (wskazywanie ręką w prawo)

Tam Mikołaj (wskazywanie ręką w lewo)

I rodzinka. (wyskok w górę)

 

6. "Zima" -- praca plastyczna, malowanie białą farbą na niebieskiej kartce zimowego krajobrazu.

7. "Budujemy dom dla zimy" - zabawy konstrukcyjne, budowanie z różnego rodzaju klocków domu dla zimy. 

8. Słuchanie bajki pt. "Pani Zima" Pani Zima - baśń

 

 

Pani Marta

 

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ NA PIĄTEK 10.12.2021

 

Temat: Dbamy o powietrze.

 

 

 

Witajcie kochani, na początek przesyłam Wam pozdrowienia oraz propozycje zabaw na dzisiaj:

 

 

1.Przywitajmy się wesołą piosenką: Jeśli jesteś dziś szczęśliwy 

 

 

 

2. „Maska” – zabawa rozwijająca spostrzegawcza; ćwiczenie analizy słuchowej; poznawanie znaczenia wyrazu maska. 

 

Rodzic prezentuje obrazki z : maską karnawałową (np. zwierzę), maską

 

do nurkowania, maską  antysmogową dla dzieci, maska  na twarz (kosmetyczną). Dziecko podaje nazwy tych przedmiotów, mówi do czego takie maski służą. Dzielą na sylaby wyraz maska, podają liczbę sylab za pomocą gestodźwięków, podają pierwszą i ostatnią głoskę. Dzieci tylko dzielą wyrazy na sylaby. 

 

3. Zabawy ruchowe – wzmacnianie siły ramion, nóg i tułowia. 

 

„Berek kucany” – dziecko poruszają się w dowolny sposób w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka milknie, dziecko przykuca. Zabawę należy powtórzyć kilkakrotnie. 

 

„Kotki czyścioszki” – dziecko naśladuje czynności, które po kolei wykonuje kotek (myje się, idzie na spacer, pije mleczko, bawi się wełenką, przeskakuje przez płotek). 

 

„Sport to zdrowie” – Rodzic recytuje treść rymowanki, a dziecko ilustrują ją ruchem.

 

Na paluszki się wspinamy,w górę rączki wyciągamy, do podłogi dotykamy i ze sobą się witamy. Dzień dobry! Każdy o tym wnet się dowie biegi, skoki czy przysiady dla leniwych nie ma rady. Skok do góry, rzut piłeczką byś mógł chodzić dumnie z teczką! 

 

 

4.Obejrzenie filmu edukacyjnego pt. ,,Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze? Czym jest SMOG”

 

 

5. „Smok i smog” – rysowanie ołówkiem i kolorowanie kredkami.

 

Rodzic pyta dziecka: Co to jest smog, nie smok?. Dziecko odpowiada. 

 

Rodzic informuje, iż smog to zanieczyszczone powietrze, w którym miesza się mgła z różnymi pyłami, np. sadzami z pieca, spalinami z samochodów. Dzieci na kartce przedstawia scenkę ze smokiem i smogiem na bazie informacji, które zostały przekazane.  

 

6. „Ciepło-zimno” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. 

 

Dziecko swobodnie porusza się po pokoju Na sygnał i hasło R.: Ciepło! – naśladuje lwy, chodzi na czworakach; Zimno!  – naśladuje pingwiny, chodzi na wyprostowanych, złączonych ze sobą nogach, ręce przy boku. 

 

7. „Uwaga, smok-smog!” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

 

Dziecko swobodnie porusza się po pokoju . Na sygnał i hasło R.: Uwaga, smok! –  zatrzymuje się i stoi nieruchomo, bez słowa; Uwaga, smog! – zatrzymuje się, zakrywają dłońmi nos i usta 

 

i naśladuje kaszel. 

 

Zabawę można przeprowadzić z wykorzystaniem słownictwa w języku angielskim. 

 

                               smok dragon                                            smog smog 

 

 

 

To wszystko na dzisiaj.

 

Do zobaczenia! Do poniedziałku! 

 

                                                            

PROPOZYCJE ZAJĘĆ NA CZWARTEK 09.12.2021

 

Temat: Urządzenia elektryczne w domu.

 

Witam Was bardzo serdecznie w czwartkowy poranek.

 

1. Na początek powitajmy się piosenką ,,Wszyscy są:

 

Wszyscy są

 

2. „Urządzenia elektryczne” – rozwiązywanie zagadek A. Maćkowiaka; poznawanie urządzeń elektrycznych, ćwiczenie analizy słuchowej. Rodzic czyta zagadki, dziecko podaje rozwiązania. Dzieli wyrazy na sylaby z pomocą gestodźwięków (klaskanie, tupanie itp.).

 

Telewizor
Popularne urządzenie.
Ja się przed nim często lenię,
A wy bajki oglądacie.
Pewnie już odpowiedź znacie

 

Pralka
Kiedy brudne masz ubranie,
Z jej pomocą zrobisz pranie.
Urządzenie to praktyczne,
Zwykle jest automatyczne.
Lodówka
Pokarm żaden się nie psuje,
Gdy go ona przechowuje.
Zimna nawet w ciepłym lecie.
Co to zatem? Odgadniecie?
Radio
Z telewizją konkuruje,
Dźwięki tylko emituje.
Muzyka w nim często leci.
Co to jest? Powiedzcie dzieci?
Czajnik
Bezprzewodowy być może,
Wodę podgrzać ci pomoże.
Gwizdkiem wtedy alarmuje,
Gdy się woda zagotuje.
Suszarka
Podłącz ją do prądu – wietrzyk będzie wiał.
Wysuszysz nią wszystko to, co będziesz chciał.
Często po kąpieli pewnie jej używasz.
Co takiego, powiedz, zagadka ta skrywa?
Krajalnica
W wielu sklepach się znajduje,
Ciężką pracę wykonuje.
Chleb, wędlinkę oraz serki

 

Ona kroi ci w plasterki.
Ostrą ma też bardzo tarczę,
Więc uważaj na swe palce

 

3. A teraz rozgrzejemy nasze ciało, poruszajcie się do piosenki „Skaczemy, biegniemy”:

 

"Skaczemy, biegniemy" - piosenka

 

4. „Ciepło – zimno” – szukanie przedmiotów.

 

Rodzic wcześniej chowa w różnych miejscach w domu: np. butelkę z olejem, jabłko, pasztet w puszce, jogurt, makaron, jabłko, butelkę wody. Dziecko po kolei szuka schowanych produktów. Rodzic mówi ciepło, gdy dziecko znajduje się blisko produktu, a zimno, gdy się od niego oddala.

 

5. Na pewno przyda Wam się trochę ruchu. Załóżcie wygodny strój gimnastyczny i zaczynamy ćwiczenia;

 

Część wstępna

 

– „Wiatr i deszcz” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

 

Rodzic daje dziecku kolorową chustę i kładzie na podłodze hula-hoop. Na słowa rodzica.: wiatr – dziecko zaczyna biegać i wymachiwać chusteczką nad głową, na hasło: deszcz – zakłada chustkę na głowę i wchodzi do obręczy. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.

 

Część główna

 

– „Jak piękny kwiat” – ćwiczenie dużych grup mięśni.

 

Rodzic układa na podłodze kolorowe chustki. Dziecko-pszczółka porusza się swobodnym biegiem w różnych kierunkach, ramionami naśladując ruch skrzydeł owada. Na zapowiedź: Pszczółki na kwiatku – ćwiczący podbiega do dowolnej ułożonej na podłodze chustki i wykonuje klęk podparty. Uginając ręce w łokciach i zbliża nos do podłogi, a następnie wraca do pozycji wyjściowej. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.

 

– „Kolorowe motyle” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia.

 

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, trzymając kolorową chustkę nad głową (dwiema rękami za rogi). Wykonują skłony boczne tułowia, chustką naśladując latającego nad głową motyla. Po chwili robi skłony do przodu i do tyłu, nie odrywając pośladków od podłogi. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.

 

– „Złap motyla” – zabawa z elementem podskoku.

 

Dziecko porusza się w podskokach. Na słowa: Uważaj - dziecko, motylek leci – wyrzuca energicznie chustkę w górę, a następnie próbują ja złapać.

 

– „Co potrafi chusteczka?” – ćwiczenie rozwijające płynność ruchów.

 

Dziecko pokazuje, co potrafi chustka: latać – dziecko podrzuca chustkę wysoko do góry; krążyć – przekładają z ręki do ręki, z przodu i z tyłu; podskakiwać – dotyka jednym rogiem chustki do podłogi i energicznie podrywają ją do góry; rysować kółka – zatacza koła raz prawą, raz lewą ręką; tańczyć przy muzyce – tańczy, prezentując swój układ z chustką.

 

Część końcowa

 

– „Marsz” – dziecko maszeruje wysoko unosząc kolana do góry.

 

6. Praca z ZG28 – kodowanie, przeliczanie, rozwój percepcji wzrokowej oraz umiejętności
grafomotorycznych.

 

Dziecko rysuje po śladzie urządzenia elektryczne, przelicza je i rysuje odpowiednią liczbę kresek. Następnie rysuje szlaczek po śladzie.

 

7.„Gitara elektryczna” – zabawa ruchowa z przyborem.

 

Dzieci otrzymuje laskę gimnastyczną- gitarę. Swobodnie maszeruje i naśladuje trzymanie gitary i granie na niej (jedna ręka trzyma laskę, drugą dziecko wykonuje wymachy tak, by ocierała się o laskę). Na sygnał i hasła rodzica.: aplauz!– dziecko zatrzymuje się, unosząc obie ręce z laską, macha nimi w górę i w dół i krzyczy: jeszcze, jeszcze...!; awaria!– stoi nieruchomo, bez słowa.

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ NA ŚRODĘ 08.12.2021

 

Temat: Skąd się bierze prąd?

 

Witajcie kochane przedszkolaki, czy wiecie jaki mamy dzisiaj dzień tygodnia. Świetnie -środę. Przypomnijmy sobie wszystkie dni tygodnia. Zapraszam do posłuchania piosenki ,,Tydzień liczy 7 dni”

 

Piosenka "Tydzień liczy 7 dni".

 

1. Na początek jak zawsze powitamy się piosenką ,,Podejmy sobie ręce”

 

Podajmy sobie ręce

 

2. „Zagadki – niespodzianki” – rozwiązywanie zagadek A. Maćkowiaka; ćwiczenie analizy słuchowej; przypomnienie zasad bezwzględnego zakazu korzystania z prądu przez dzieci.
Rodzic czyta zagadki. Dzieci odgadują, następnie z przygotowanego wcześniej przez rodzica woreczka rozpoznają za pomocą dotyku i wyciągają przedmioty takie jak: żarówka, latarka, przewód (kabel, przedłużacz – wybór R.). Dziecko podaje ich nazwy, określa, do czego służą, dzieli wyrazy na sylaby z wykorzystaniem gestodźwięków. Rodzic podsumowuje i pyta: Co łączy te wszystkie przedmioty, co mają wspólnego? Dlaczego dzieciom nie wolno korzystać z prądu?. Dziecko odpowiada, sięgając do własnych przeżyć i doświadczeń.

 

Żarówka
Uważajcie teraz, dzieci:
Dzięki niej światełko świeci,
Wie to każda mądra główka,
Że odpowiedź to...

 

Żyrandol
Montowany na suficie.
Choć jest ciemno, to widzicie.
On oświetli twe mieszkanie.
Teraz czas na zgadywanie.

 

Latarka
Na baterię, z żaróweczką,
Konkuruje z zwykłą świeczką,
Kiedy ciemno jest na dworze,
Ona chętnie ci pomoże.

 

Kabel
Nim łączymy telewizor z elektryczną siecią,
Zabronione jest to jednak wszystkim małym dzieciom.
Niebezpieczny prąd w nim płynie – może zrobić szkodę.
A inaczej nazywamy go zwykle przewodem.

 

3. „Kable, przewody, liny...” – zabawa dydaktyczna; doskonalenie umiejętności mierzenia stopą, dłonią; rozwijanie umiejętności ustalania stałości długości, poznawanie liczby 5. rodzic przygotowuje pudełko, w którym umieszcza po 2 sztuki takiej samej długości przedmiotów, takich jak np.: linki samochodowe (lub inna gruba lina), przedłużacze różnej długości, nitki, struny do gitary, żyłki wędkarskie. Wyjmuje z pudełka przedmioty, dziecko podaje ich nazwy, określają do czego służą. Rodzic prosi, by dziecko pomogło zmierzyć długość obiektów za pomocą stopy, dłoni – pokazuje sylwety dłoni osoby dorosłej i dziecka. Dziecko liczy palce, wskazują, że zarówno dłoń, jak i stopa mają 5 palców. Rodzic prezentuje liczbę 5, omawia jej wygląd. Wspólnie z dzieckiem podaje nazwy palców jednej dłoni.

 

4. „Ciepło – zimno” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

 

Dziecko swobodnie poruszają się po pokoju. Na sygnał i hasło rodzica.: Ciepło! – naśladuje chlapanie się wodą, na sygnał i hasło: Zimno! – dobiera się w parę z rodzicem i przytula.

 

5. „Skąd się bierze prąd?” – burza mózgów; poznawanie źródeł energii elektrycznej.

 

Rodzic prezentuje świeczkę, lampę naftową i lampkę elektryczną. Dziecko podaje nazwy przedmiotów, omawia ich zastosowanie oraz wskazują cechę wspólną – że dają światło.

 

Rodzic pyta: Co trzeba zrobić, by te przedmioty świeciły, dawały światło?. Dziecko udziela odpowiedzi. Ustalają, że do lampki elektrycznej potrzebny jest prąd. Rodzic pyta: Skąd się bierze prąd? Kiedy można zobaczyć prąd?, dziecko udziela odpowiedzi. Rodzic informuje, że aby powstał prąd, potrzebne są różne urządzenia, źródło energii: naturalne, takie, jak woda, słońce, powietrze (wiatr) i inne, wytworzone przez człowieka, np. siła mięśni człowieka podczas kręcenia korbą (dawniej), dynamo w rowerze lub przetworzone zasoby naturalne ziemi. Rodzic opowiada o urządzeniu o nazwie generator (inaczej prądnica) – wytwarza prąd, a ten może być magazynowany,np. w baterii, z której później ludzie korzystają i używają w pilotach do telewizora, telefonach, zabawkach itd.

 

6. „Liczba 5” – praca z KP2.19. Zapoznanie z liczbą, jej aspektem kardynalnym i porządkowym; odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli, ćwiczenia grafomotoryczne.

 

Dziecko dorysowuje lub skreśla elementy tak, by w każdej pętli było ich 5. Następnie łączy liniami lampki z gniazdkami (piątym z lewej i piątym z prawej strony).

 

7. Paluszki” – zabawa dydaktyczna w oparciu o tekst Iwony Jabłońskiej-Gabrysiak; utrwalenie liczby 5; poznawanie różnych znaczeń wyrazu „paluszki”; wprowadzanie do zachowań proekologicznych – zbiórka zużytych baterii. Rodzic przedstawia tekst Iwony Jabłońskiej-Gabrysiak; prosi dziecko wyjaśnienie, co oznacza słowo paluszki. Dziecko udziela odpowiedzi, np.: przekąska (słone rurki-ciastka do jedzenia), części ręki, nazwa potrawy (rybne, krabowe).
Rodzic prezentuje różnej wielkości i różnego kształtu baterie – każdej po 5 sztuk (okrągłe, płaskie).
Informuje, że często ludzie na okrągłe baterie mówią paluszki. Dziecko porównuje baterie, przelicza ustala, że każdego rodzaju baterii jest 5 sztuk; mierzy palcami ich długość, wskazuje najkrótsze, najdłuższe itp. Rodzic pyta: Co zrobić ze zużytymi bateriami? Dziecko udzielają odpowiedzi, Rodzic informuje, że istnieją takie miejsca, które nazywają się Punktami Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, w skrócie PSZOK, i tam można pozostawić wszystkie elektryczne śmieci.
Rodzic i dziecko wspólnie podejmują decyzję o zbiórce baterii w domu. Następnie powtarzają tekst, próbują zapamiętać go.

 


,,Paluszki”
Iwona Jabłońska-Gabrysiak

 


Są paluszki i paluszki.
Jedne karmią nasze brzuszki,
chrupią solą posypane,
w wielkim piecu wypiekane.

 

Drugie mają rączki moje,
pięć u każdej – tak jak twoje.
Jeszcze są paluszki trzecie,
tego nigdy nie zgadniecie.
Mają mocy co niemiara,
często występują w parach.
Różne sprzęty zasilają,
lecz się szybko zużywają.
To baterie! – powie Staś,

 

Małgosia oraz Jaś.
– Nie wyrzucaj ich do śmieci! –
Wiedzą o tym wszystkie dzieci.
Do specjalnych pojemników
trzeba zanieść je bez liku.

 

8. „Źródła energii” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

 

Dziecko swobodnie porusza się po pokoju. Na sygnał i hasła rodzica.: mięśnie! – kładzie się na plecach, unoszą nogi do góry, naśladuje kręcenie pedałami na rowerze; słońce! – staje wysoko na palcach, unoszą ręce w górę, wykonują dłońmi półobroty, naśladując świecące słońce; wiatr! – rozkłada ręce szeroko i naśladuje„wiatrak”.

 

9. Na zakończenie zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego: „Skąd się bierze prąd w domu?”

 

"Skąd się bierze prąd?"- film edukacyjny

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ NA WTOREK 07.12.2021

Dzień dobry.

Witam wszystkie dzieci, rodzeństwo i rodziców. Dziś tematem naszych zajęć będą zwierzęta domowe.

Temat dnia: Zwierzęta domowe

1. Powitanka- na dzień dobry skaczą dzieci, skaczą raz i dwa, na dzień dobry skaczą dzieci witam dzieci Was. Na dzień dobry klaszczą dzieci, klaszczą raz i dwa, na dzień dobry klaszczą dzieci witam dzieci Was.

2. Oglądanie książek, albumów, kolorowanek przedstawiających zwierzęta domowe.

3. Słuchanie wiersza „Domowi przyjaciele” D. Kossakowskiej.

Staś ma super przyjaciela,

Na spacery go zabiera.

I do parku i do lasu,

Ma dla pieska dużo czasu.

Lubi gonić, podskakiwać

I przeszkody pokonywać.

Kot - to pupil małej Zosi.

Mruczy, miauczy i jeść prosi.

Lubi spać całymi dniami,

I na spacer iść czasami.

Gonić ptaki oraz myszki,

I jeść pokarm z żółtej miski.

Kasia - siostra Klementyny,

Ma w swym domu dwie rodziny.

Rybki oraz trzy chomiki,

Które tańczą w rytm muzyki.

Kasia dba o swe zwierzęta,

O karmieniu ich pamięta.

4. „Domowi przyjaciele” – wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza i własnych doświadczeń.

- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu? (pies, kot, chomiki, rybki)

- Czy znasz inne zwierzęta, które można hodować w domu?

- Jak należy opiekować się zwierzętami, które mamy w domu?

 

Linki: Zwierzęta domowe - film dla dzieci

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ NA PONIEDZIAŁEK 06.12.2021

Dzień dobry.

Witam wszystkie dzieci, rodzeństwo i rodziców. Dziś jest wyjątkowy dzień w którym Mikołaj przychodzi do dzieci by podarować im prezenty.

Temat dnia: Spotkanie z Mikołajem

  1. Powitanka- Wszyscy są witam Was zaczynamy już czas jestem ja jesteś Ty raz, dwa trzy.
  2. Śpiewanie piosenki ” Święty Mikołaj”.

Święty Mikołaj jedzie z podarkami,

Już puka w okno dzwoni dzwoneczkami.

Dzyń, dzyń, dzyń

Kto dziś grzeczny był?

Dzyń, dzyń, dzyń

Dzyń, dzyń, dzyń

Kto dziś grzeczny był?

Święty Mikołaj worek rozwiązuje,

Każdemu dziecku coś dziś podaruje

3. Zabawa ruchowa do piosenki „7 reniferow”

4. Praca plastyczno- techniczna” Mikołaj”.

Przygotowujemy zieloną kartkę, malujemy dłoń dziecka białą farbą i odbijamy na kartce. Gdy farba wysycha, wycinamy z czerwonego papieru czapkę Mikołaja i przyklejamy na kartkę tak by paluszki tworzyły brodę Mikołaja, następnie przyklejamy pompon z płatka kosmetycznego. Na koniec rysujemy oczy i uśmiech i nasz Mikołaj jest gotowy.

5. „Mikołaj”- zabawa naśladowcza. Naśladowanie chodu Mikołaja, zarzucanie worka na plecy, uginanie się pod ciężarem, niesienie prezentów itp.

6. Język angielski osłuchanie z piosenką „Santa Claus is coming to town”.

7. Oglądanie bajki „Rudolf Czerwononosy”. Rozmowa na temat wiary we własne siły oraz zamienianie pozornych was w nasze zalety. Budowanie u dzieci poczucia własnej wartości.

Linki:7 reniferów

Język angielski

Rudolf Czerwononosy

Pozdrawiam

Pani Danusia