Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Dzisiaj jest: 18 Styczeń 2021    |    Imieniny obchodzą: Piotr, Małgorzata

 

Grupa VI

 

 

 

Nauczycielka: Marta Miernik

 


ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC styczeń:

 

Tematyka tygodni:

 

1. Płynie czas 

2. Sport to zdrowie 

3.  Młodsi i starsi

4. Sport to zdrowie

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ NA PIĄTEK 06.11

Temat: Domowe sprzęty.

1. Powitanka „Powitajmy się, ręce podajmy” – zabawa integracyjna.

Dzień w przedszkolu zacząć czas, Dziecko recytują tekst, stojąc.

mnóstwo przygód wzywa nas! Dziś się wszyscy przywitajmy, Kłania się.

swoje ręce wnet podajmy. Unosi dłonie i macha.

Popatrz misiu i laleczko, Z dłoni robi daszek nad oczami i rozgląda się w prawo i w lewo.

już się kręci to kółeczko. Obraca się względem własnej osi z rękoma w górze, tak jakby „wkręcało żarówkę”.

Popatrz misiu i laleczko, Jw.

już się kręci to kółeczko. Dziecko maszeruje po obwodzie koła, trzymając się za boki

Dziś się wszyscy przywitajmy, Kłania się.

swoje ręce wnet podajmy. Unosi dłonie i nimi macha.

Popatrz piłko i maskotko, Z dłoni robi daszek nad oczami i rozgląda się w prawo i w lewo.

jak tańcują dzieci słodko. Obraca się względem własnej osi z rękoma w górze, tak jakby „wkręcało żarówkę”.

Popatrz piłko i maskotko, Jw.

jak tańcują dzieci słodko.

2. „Urządzenia domowe” – rozwiązywanie zagadek G. Lipińskiej i M. Szeląg.

Odkurzacz

To nie zwierz, choć warczy groźnie.

To nie słoń, choć trąbę ma.

Latem, zimą – bez wyjątku

o porządek w domu dba!

Lodówka

Ta dziwna szafeczka magiczną ma moc,

zimno w niej zawsze, i w dzień jest, i w noc.

Gdy drzwi jej otworzysz, światełkiem cię wita,

w niej każdy smakołyk jest zimny i kwita!

Suszarka

W małym urządzeniu moc wielka ukryta.

Włączasz ją wówczas, gdy głowa umyta.

Powietrze dmucha – zimne, gorące,

fryzury tworzy zachwycające!

Szczoteczka elektryczna

Pomaga w czyszczeniu – spryciula mała,

uśmiecha się do niej nasza buzia cała!

Brzęczy, wiruje, z pastą tańcuje

– czyste nam ząbki w mig wyczaruje!

3. „Domowe sprzęty” – rozmowa kierowana na temat urządzeń elektrycznych, ich działania, funkcji i pomieszczeń, w których można je znaleźć.

4. „Suszarka” – eksperyment.

Rodzic pokazuje dziecku suszarkę i pyta, czy wiedzą, do czego to urządzenie służy. Dziecko zastanawiają się: Jak to się dzieje, że suszarka suszy włosy? Następnie rodzic proponuje dzieciom przeprowadzenie eksperymentu – kierowanie strumienia gorącego powietrza na nadmuchany balon. Rodzic pyta dziecka, czemu balon się unosi i co się stanie, jeśli rodzic włoży rękę pomiędzy strumień powietrza a balon (balon spadnie). Wspólne sprawdzanie, co taki strumień powietrza z suszarki potrafi jeszcze unieść. Szukanie odpowiedzi na pytanie: Czy ciepłe powietrze i zimne powietrze działają tak samo? Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych (zawsze pod opieką dorosłych).

 

5. „Domowe sprzęty elektryczne” – zabawa ruchowa.

Dziecko spaceruje lub biega w rytm melodii granej na np. tamburynie przez rodzica. Gdy rodzic przestaje grać, podaje nazwę jakiegoś urządzenia elektrycznego lub innego sprzętu. Gdy dziecko usłyszy nazwę sprzętu elektrycznego – klaszcze, gdy usłyszy nazwę innego przedmiotu, np. garnek – stoi bez ruchu do czasu, gdy rodzic wznowi grę.

6. „Pralka” – praca plastyczna.

Rodzic przygotowuje dla dziecka duży prostokąt z kolorowego papieru (np. 10x14 cm), dwa koła origami w różnych kolorach (4–5 cm i 3,5 cm), kawałek włóczki ok. 10 cm i małe kółko ok. 1 cm. Dziecko nakleja na kartonie duży prostokąt, na nim duże koło, a na tym kole małe kółko (drzwi pralki). Z boku pralki przyklejają kawałek włóczki (przewód), do którego dokleja małe koło (wtyczkę). Dziecko może samo dorysować panel przycisków na pralce.

7. Wyjście na spacer – obserwacje przyrodnicze.

8. Praca z KP1.23 (czterolatki) – podawanie nazw urządzeń elektrycznych i dzielenie tych nazw na sylaby, łączenie urządzeń z pomieszczeniem, w którym można je znaleźć.

Praca z KP.44 (pięciolatki) - ,,Tańczymy oberka” - dziecko znajduje między rysunkami 6 różnic i zaznacza je nalepkami na dolnym rysunku. Kończy ozdabianie dowolnego rysunku.

ZG18 (pięciolatki) – dziecko rysuje obrazek samodzielnie, kończy jego kolorowanie, rodzic wyjaśnia, że obrazek to element haftu kaszubskiego.

9. „Sprzęty domowe po angielsku” – wprowadzenie nazw niektórych urządzeń elektrycznych w języku angielskim: washing machine – pralka, vacuum cleaner –odkurzacz, hairdryer –suszarka, fridge –lodówka

10. „Jak Hania swój pokój sprzątała” – zabawa logopedyczna.

Hania swój pokój posprzątać chciała, więc odkurzacz prędko wyciągnęła (dziecko zwijaj język w rurkę i przesuwa nim po jamie ustnej poziomo – do przodu i do tyłu). Później ściany odkurzała (język porusza się z dołu do góry po wewnętrznej części policzków przy zamkniętej buzi), a następnie kurze z mebli pościągała (dziecko przesuwaj czubek języka po górnej powierzchni zębów dolnych i górnych). Wazonika tylko odkurzyć nie umiała, więc powietrza do buzi nabrała, policzki nadęła i długo na wazonik dmuchała... (dziecko dmucha na swoje dłonie złożone w łódeczkę).

11. Układanie urządzeń domowych z figur geometrycznych.

 

Kochane przedszkolaki! Drodzy Rodzice!

Nasze przedszkole w przyszłym tygodniu a dokładnie we wtorek 10 listopada o godz.11.11 bierze udział w akcji MEN #SzkołaDoHymnu. W związku z tym  prosimy o pomoc w   nauczeniu dzieci (na miarę swoich możliwości) hymnu „Mazurek Dąbrowskiego”. 

Mazurek Dąbrowskiego

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ NA CZWARTEK 05.11

Witam serdecznie wszystkie dzieci i rodziców. Dziś obchodzimy jedno z najsympatyczniejszych świąt „Dzień postaci z bajek”. Ten dzień jest okazją do przypomnienia naszych ulubionych bajkowych bohaterów i wspaniałej zabawy. Jesteście gotowi? Zaczynamy.

1. Przeniesiemy się do bajkowej krainy witając się piosenką. Zaproście do wspólnej zabawy domowników, rodziców, rodzeństwo i spróbujcie zatańczyć wspólnie, starając się pokazywać gestami o czym mowa w piosence. Witajcie w naszej bajce

2. Zapraszamy teraz na „Domowy turniej bajkowych zagadek”. Poproście rodziców lub starsze rodzeństwo o odczytanie zagadek. Za każdą dobrze rozwiązaną zagadkę możecie otrzymać punkt np. w postaci jednego klocka. Policzcie później swoje klocki, w ten sposób sprawdzicie, ile zagadek odgadliście.

Zagadki dla dzieci młodszych (4latki):

  • Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała. Czerwony Kapturek
  • Jakie imiona mają, braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatkę zrobioną z piernika. Jaś i Małgosia
  • Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele, a na wielkim balu gubi pantofelek. Kopciuszek
  • ·Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka. Dlatego też jej imię brzmiało … . Calineczka
  • ·Malutkie to ludziki, w bajkach występują, czerwone czapeczki na ich główkach zazwyczaj królują. Krasnoludki

 

Zagadki dla dzieci starszych (5latki):

  • Ma siedem głów…lub jedną,

czasem macha skrzydłami,

a zamieszkuje najchętniej

w grubej książce z bajkami. Smok

  • Jest śliczna i mądra,

ma magiczną różdżkę…

potrafi czarować.

Znasz na pewno jakąś… Wróżkę

  • Gdy myślało, że już zawsze takie brzydkie będzie,

Nagle stało się przepięknym, bielutkim łabędziem. Brzydkie kaczątko

  • Każda królewna, a tym bardziej ona,

Uważać winna na…wrzeciona.

A ponieważ nie uważała,

Wraz z całym dworem przez sto lat spała. Śpiąca królewna

  • Malutkie to ludziki, w bajkach występują, czerwone czapeczki na ich główkach zazwyczaj królują. Krasnoludki

3.Czy ktoś tu mówił o krasnoludkach? Świetnie! Bo zapraszają nas do wspólnej zabawy przy muzyce. Postarajcie się zatańczyć tak jak na załączonym filmiku. Krasnoludki

4. Krasnoludki trochę zmęczyły nas skakaniem. Możemy chwilę odpocząć, bo do zabawy zapraszają nas „Świnka i wilk”. Rodzic siada z tyłu, przed sobą ma plecy dziecka, na których wykonuje masażyk, zgodnie z treścią wiersza. Potem następuje zamiana ról.

 Przez łąkę biegnie świnka różowa (dłoń zaciśnięta w pięść, naciskamy z wyczuciem na plecy dziecka)

Patrzy dookoła, gdzie by się schować (dłonie wędrują bokami pleców)

Na sobie już oddech wilka czuje (dmuchamy delikatnie w szyję)

Myśli, co zrobić… - Domek zbuduję! (palcem wskazującym rysujemy kontur domku)

Miesza zaprawę, cegły układa- (otwartą dłonią wykonujemy koliste ruchy)

Dom na schronienie świetnie się nada!

5. Kolejna zagadka dla wszystkich dzieci i nie tylko. Spróbujcie teraz posłuchać fragmentów różnych piosenek. Waszym zadaniem jest odgadnąć, z której bajki pochodzą Z jakiej bajki ta piosenka

6. Próbujemy odgadnąć „Czyje to oczy?” Czyje to oczy

7. Kto kryje się w cieniu? Czyj to cień

8. Quiz obrazkowy dla dzieci, zgadnijcie, z której bajki jest ta postać: Quiz bajkowy

Bajka wędruje po świecie,
dzisiaj do nas zawitała.
Drogie dzieci, dobrze wiecie,
że Was bajka pokochała!
A postacie z różnych bajek
znacie przecież doskonale!!!

 

Myślę, że z proponowanymi zadaniami poradziliście sobie świetnie. Czeka nas jeszcze bajkowe popołudnie… Możecie wybrać z podanych propozycji tą która, najbardziej Wam się podoba. Możecie również poprosić mamę, tatę lub rodzeństwo o przeczytanie waszej ulubionej bajeczki.

 

Propozycje bajek dla dzieci młodszych (4latki):

„Bolek i Lolek mali filmowcy” Bolek i Lolek

„Reksio żeglarz” Reksio

 

Propozycje bajek dla dzieci starszych (5latki):

„Warszawska Syrenka” Syrenka

Baśnie i bajki polskie „O psach i kotach” O psach i kotach

Czerwony Kapturek w wykonaniu grupy teatralnej „Na dobry początek” Czerwony Kapturek

 

Życzymy wspaniałej i bajecznej zabawy! Zajrzyjcie jeszcze na stronę główną. W Zakładce „aktualności” czekają na Was jeszcze inne niespodzianki.

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ NA ŚRODĘ 04.11

Temat dnia: Niski i wysoki – porównujemy bloki.

1. Powitanie piosenką: ,,Na dzień dobry”. Na dzień dobry

 

2. „Budujemy blok wysoki” – zabawa z klockami drewnianymi ćwicząca koordynację.

Dziecko siedzi z rodzicem, obok nich leżą drewniane klocki o jednakowym kształcie. Rodzic kładzie pierwszy klocek w środku kręgu –zaczyna budować blok. Dziecko, podchodzi do bloku i kładzie na nim kolejny klocek tak, aby wieżowiec się nie przewrócił. Dzieci możne co jakiś czas przeliczać piętra budynku.

3. ,,W którym budynku mieszkam?” – zabawa dydaktyczna, określanie liczby sylab w słowie.

Rodzic układa na dywanie ilustracje: dom jednopiętrowy, blok dwupiętrowy i blok trzypiętrowy.

Dzieci losuje z worka obrazki, i dzieli ich nazwy na sylaby i umieszczają je przy odpowiednich budynkach. W domu jednopiętrowym – postacie, których nazwy mają jedną sylabę, w bloku dwupiętrowym – postacie, których nazwy mają dwie sylaby, w bloku trzypiętrowym – postacie, których nazwy mają trzy sylaby. Na koniec dziecko przelicza postacie mieszkające w każdym z domów, określają, w których budynkach mieszka ile osób.

Będą potrzebne pomoce: worek, obrazki postaci (staruszka, staruszek, chłopiec, dziewczynka, mama / pani, tata /pan, kot, pies), sylwety bloków 2- i 3-piętrowego oraz domu jednopiętrowego (nie zaznaczamy okien na parterze).

4. „Zbuduj dom z...” – zabawa konstrukcyjno-matematyczna.

Dziecko losuje z worka karteczki z określoną liczbą kropek (od 1 do 4), a następnie z kosza wybiera tyle samo klocków i budują z nich wieżowiec. Gdy już ukończy budowlę, kładzie obok niej karteczkę z kropkami. Rodzic sprawdza, czy wykonane zadanie zostało prawidłowo (czy budowla jest z tylu klocków co liczba kropek na karteczce).

5. „Niski i wysoki” – zabawa ruchowa.

Dziecko maszeruje w rytm wygrywany przez rodzica. W pewnym momencie rodzic przestaje grać i podaje jedno określenie: wysoki lub niski. W tym czasie dziecko wykonuje odpowiednie pozy: wysoki – stoi prosto z dłońmi złączonymi w daszek nad głową, niski – kuca, dłonie ma złączone w daszek nad głową.

6. Praca z KP1.22 (czterolatki) – kolorowanie bloków: najwyższego i najniższego, przeprowadzanie dzieci przez labirynt do ich domów.

Praca z KP1.43 (pięciolatki) - ,,Liczymy”.

ZG17 (pięciolatki) - dziecko ozdabia kontur kredami litery D. Rysuje dom i jego elementy po śladzie, według kodu. Na koniec kreśli szlaczek po śladzie.

7. Spacer w najbliższej okolicy – poszukiwanie najwyższego i najniższego drzewa.

8. „Układamy rytmy” – zabawa z kodowaniem.

Rodzic prezentuje dziecku duże koło i pyta, czy pamiętają, jak się nazywa ta figura geometryczna. Następnie dziecko wyjmuje z zestawu pomocy duże koła w trzech kolorach: czerwonym, niebieskim i żółtym (po 3 w każdym kolorze). Rodzic układa przed nimi trzyelementowy rytm i odczytuje go głośno: czerwone koło, niebieskie koło, żółte koło, czerwone koło, niebieskie koło, żółte koło... Następnie dziecko odczytuje rytm i próbuje ułożyć taki sam. Następnie rodzic układa inny rytm trzyelementowy, a dziecko ma ułożyć przed sobą jego dalszy ciąg.

9. „Dziwaczny domek” – zabawa twórcza.

Dziecko buduje z figur geometrycznych niespotykany dom – śmieszny i dziwny. Po wykonaniu pracy opowiada o swojej budowli, nadaje jej nazwę i wybiera mieszkańców.

10. „Dom z klocków” – doskonalenie percepcji wzrokowej.

Dziecko buduje ze swojego zestawu klocków dom na wzór tego, który zbudował rodzic (zbudowany przez rodzica dom stoi przed dzieckiem), dziecko podaje nazwy kolorów wykorzystanych klocków.

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ NA WTOREK 03.11

 

Temat: Moja okolica.

 

1. ,,Wszyscy są” - zabawa na powitanie. Wszyscy są

 

2. „Stach” – zabawa ruchowa z rymowanką.

 

,,Strach” Małgorzata Barańska

 

Wchodzi, wchodzi Stach na dach (Dziecko naśladuje wchodzenie po drabinie – na przemian (rytmicznie) unosząc prawą rękę i lewą nogę, a następnie lewą rękę i prawą nogę.)

 

tak wysoko, że aż strach. (Stoi na palcach i unosi wyprostowane ręce jak najwyżej.)

 

„Stachu, Stachu, zejdźże z dachu!”. (Unosi głowę i przykłada obie dłonie do ust, jak podczas nawoływania.)

 

Schodzi, schodzi – już po strachu. (Naśladuje schodzenie po drabinie, unosząc na przemian (rytmicznie) prawą rękę i lewą nogę, a następnie lewą rękę i prawą nogę.)

 

3. „Okulary” – nauka piosenki.

 

Dziecko słuchają piosenki śpiewanej przez rodzica. Po wysłuchaniu powtarza słowa w rytm melodii piosenki. Następnie wraz z rodzicem/rodzeństwem śpiewa piosenkę, rozglądając się wokół i trzymając dłonie wokół oczu tak, jakby miało na sobie okulary.

 

,,Okulary” sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

 

Okulary / są na nosie //

 

moich kole/żanek. //

 

Ma je Zosia, / ma Małgosia //

 

i kolega / Franek. //

 

Okulary / są twarzowe, //

 

różne kształty / mają. //

 

Ci co noszą / okulary //

 

ładnie wyglą/dają. //

 

4. „Rodzaje okularów”–ćwiczenie komunikacji.

 

Rodzic pyta:

 

Dlaczego nosimy okulary?

 

Do czego są nam potrzebne?

 

Rodzic opowiada o różnych rodzajach okularów (pływackie, przeciwsłoneczne, ochronne, gogle), a dziecko zgaduje ich zastosowanie. Rodzic naprowadza je na puentę: okulary są bardzo pożyteczne.

 

5. „Wszyscy mamy okulary” –ćwiczenia ruchowe i ruchowo-słuchowe.

 

Rodzic prosi dziecko, żeby jeszcze raz pokazało „okulary”, złączonymi palcami tworząc kółka wokół oczu. Następnie zadaniem dziecka jest swobodne maszerowanie po sali, klaskanie w rytm piosenki i pokazywanie złączonymi palcami „okularów”, ilekroć w piosence pojawia się słowo „okulary”.

 

6. „Miasto” – słuchanie wiersza U. Kamińskiej i rozmowa na jego temat.

 

,,Miasto” Urszula Kamińska

 

Miasto wstaje już o świcie

 

przez dzień cały tętni życiem.

 

Ulic tutaj jest bez liku,bloków,

 

sklepów i sklepików.

 

Szkół, przedszkoli, parków tyle,

 

no i auta mkną co chwilę.

 

Autobusy i tramwaje

 

– wciąż coś jedzie, wciąż coś staje.

 

Kina, teatr, place zabaw,

 

w krąg neony, ruch i wrzawa.

 

Trudno miasta nie polubić...

 

Lecz i łatwo się w nim zgubić!

 

Gdy wybierasz się do miasta

 

z rodzicami, to rzecz jasna,

 

pilnuj się ich! Zawsze, wszędzie.

 

Bo gdy zgubisz się, co będzie?!

 

Po wysłuchaniu wiersza rodzic pyta dzieci:

 

Gdzie mieszkacie: w mieście, czy na wsi?

 

Co można zobaczyć w mieście? Dlaczego należy bardzo uważać, żeby się nie zgubić?

 

Czym różni się miasto od wsi?

 

7. „Gdzie ty mieszkasz?” – rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

 

Rodzic pokazuje dziecku ilustracje/obrazki przedstawiające różne domy, bloki, wieżowce i pyta, które z tych budynków są charakterystyczne dla miasta, a które dla wsi. Dziecko wypowiada się na temat różnic pomiędzy domami jednorodzinnymi i blokami. Rodzic prosi, by dziecko wskazało na ilustracji dom podobny do tego, w którym mieszka. Dziecko mówi, czy mieszkają na wsi, czy w mieście.

 

8. „House and houses” –zabawa ruchowa w języku angielskim.

 

Rodzic wprowadza angielskie słowa: house – dom, houses – domy. Dziecko porusza się w rytmie granym przez rodzica np. na tamburynie. Gdy rodzic przestaje grać, wymawia słowo house i klaszcze raz – dziecko staje nieruchomo i robi daszek z rąk nad głową. Na słowo houses rodzic klaszcze dwa – dziecko kładzie się na dywanie. Zabawę można powtórzyć.

 

9. Spacer po okolicy. Dziecko ogląda bloki, wieżowce i domy w swojej okolicy.

 

10. „Mój wymarzony dom” – Budowanie z klocków wymarzonego domu.

 

11. „Domy i domki” – zabawa twórcza.

 

Rodzic rozdaje dziecku wąskie paski papieru różnej długości. Dzieci dowolnie manipulują paskami, próbując ułożyć z nich dom. Dzieci starsze 5 – latki przyklejają swoje paski „domy” na kartce.

 

12. ,,Dom” (czterolatki) - dorysuj brakujące elementy domu .,,D jak dom” - praca z KP1.42

 

(pięciolatki) – dziecko odnajdują i rysują drogę z obrazkami, których nazwy zaczynają się głoską D